InspectorAuto: Cele mai comune cinci țepe întâlnite în piața auto, să știi de ce să te ferești

inspectorauto-auto-masini-kilometraj Acte false, eludarea TVA, mașini reparate fără niciun fel de standard, autovehiculele furate și falsa transparență a vânzătorilor sunt cele mai comune capcane în care pot cădea cumpărătorii de mașini rulate. Automobile bune de cumpărat sunt cu zecile de mii în piață, iar pentru a ajunge la ele este nevoie de răbdare, verificări temeinice și, mai ales, de cunoașterea tehnicilor prin care clienții de bună credință pot fi înșelați. InspectorAuto.ro descrie pe larg cele mai comune cinci țepe întânite în piața auto, având ca scop creșterea vigilenței din partea cumpărătorilor.

”În domeniul auto nu există pomeni. Nimeni nu vinde la un preț foarte bun o mașină foarte bună. Principii simple, precum răbdarea și atenția, îi poate salva pe cumpărători din a transforma achiziția unei mașini din bucurie într-un coșmar”, a declarat Mihai Cune, fondator și director general al InspectorAuto.ro. Iată, mai jos, cele mai comune cinci țepe întâlnite în piața auto.

1. Acte “pe direct” – infracțiune trecută ușor cu vederea. Această practică este foarte des întâlnită și presupune perfectarea actelor direct între client și vânzătorul din țara de proveniență a mașinii. Cu alte cuvinte, samsarul nu figurează în documente pe nicăieri, iar modul în care se ajunge în această situație intră în sfera infracțiunilor numite “fals și uz de fals”. Situația poate fi întâlnită și la mașinile cumpărate din România, de la un proprietar român. Cum funcționează? Simplu. Samsarul cumpără mașină de la o persoană fizică sau juridică din Germania sau altă țară UE, iar în acte este trecut proprietarul de drept și noul proprietar (samsarul). Apoi, samsarul falsifica actele originale. În dreptul vânzătorului rămân datele corecte, dar cu o semnătura și/sau ștampilă falsificate (logic, din moment ce nu mai vorbim de documentul original), iar la cumpărător se lasă loc liber pentru a trece pe contract direct persoană căreia îi va fi vândută în final mașina. Samsarii care lucrează astfel spun că ei fac acte direct cu vânzătorul din Germania și sunt simpli intermediari.

În fapt, mașina este vândută de samsar cu acte false (actul de dobândire), iar acest intermediar va fi de negăsit ulterior în caz de probleme legale sau de probleme cu mașina, pentru că nu apare pe nicăieri în acte. Mai mult decât atât, cumpărătorul final nu este proprietarul mașinii, de fapt, pentru că el are un contract de vânzare-cumpărare fals. Actul care stă la baza transferului de proprietate este un fals și nu are nicio valoare, iar banii pe mașină au fost dați unei persoane care nu apare pe nicăieri. Mai mult decât atât, cumpărătorul va săvârși infracțiunea de uz de fals în momentul în care folosește acel contract de vânzare-cumpărare pentru a înmatricula mașina. În anumite cazuri este nevoit și să dea, la înmatriculare, o declarație pe proprie răspundere că a adus personal mașina din țara X (deci cumpărătorul comite o nouă infracțiune). Această practică este atât de des întâlnită, iar educația cumpărătorilor în domeniu este atât de precară, încât cumpărătorul final consideră firească această practică, pentru a mai elimina din birocrație și din costuri. Pentru a fi în regulă o astfel de tranzacție, samsarul/intermediarul trebuie să aibă un contract de vânzare-cumpărare între el și proprietarul anterior al mașinii, apoi să ia mașina în evidență în România, după care să facă un alt act de vânzare-cumpărare între el (intermediar) și următorul cumpărător. Situația se aplică atât pentru mașinile cumpărate cu contract de vânzare-cumpărare, cât și pentru cele cu factură.

2. Eludarea TVA. Această practică des întâlnită este o mare capcană în primul rând pentru cumpărător, pentru că poate fi acuzat de evaziune fiscală și i se pot impune niște sume suplimentare de plată ca TVA pentru mașina cumpărată deja. Majoritatea mașinilor care sunt cumpărate de la licitații din Europa sunt cumpărate la preț net de către o firmă plătitoare de TVA care are obligația să aplice, la revânzarea mașinii, TVA 20% la întreagă sumă cu care a cumpărat mașina, inclusiv marja de profit. Ce se întâmplă însă în realitate este departe de legalitate. Mașina este cumpărată la preț net, apoi se adaugă o marjă de profit de câteva sute de euro și se percepe TVA doar pe acea sumă. Această practică este ilegala pentru că aplicarea TVA-ului la marjă se face doar pentru bunurile second hand cu TVA compus și nedeductibil.

Adică bunurile pentru care s-a plătit deja TVA în țara de origine. Or, în cazul de față, odată cumpărată mașina la preț net, TVA-ul fie nu s-a plătit în țara de origine, fie s-a recuperat, așa că el urmează să fie plătit în țara în care bunul este dat în folosință, în speță în România. Deoarece clienții sunt tentați să cumpere cu un preț cât mai mic mașinile, trebuie să cunoască și faptul că demonstrarea unei înțelegeri între ei și persoanele de la care cumpără autoturismul pentru evitarea/diminuarea obligației de plată a TVA va avea ca efect stabiliea unor sume suplimentare și în sarcina lor, a clienților, și chiar acuzarea de evaziune fiscală. Mai nou, de când mecanismul a intrat în atenția ANAF (operațiunea XENON), samsarii au făcut firme în Bulgaria, Slovacia, Cehia, etc. Acele firme cumpără mașinile de la licitație, le schimbă regimul de TVA și le revând în România unor firme care acționează doar ca intermediari și aplică un comision pentru care plătesc TVA statului român – perfect legal, transferând problema TVA în celelalte țări. De aceea foarte mulți dealeri auto din Germania nu mai vând fără TVA către firme din România decât dacă se lasă TVA ca garanție până la înmatricularea mașinii pe firma care a cumpărat mașina. Adică o procedură legală și corectă.

3. Mașini grav avariate, eventual și cu kilometrajul dat înainte. InspectorAuto.ro, prin serviciul Inspector pe Teren, a descoperit mașini avariate grav, care au puțini kilometri. Au fost cumpărate la prețuri derizorii, ca epave, reparate și scoase la vânzare. Pentru că unele au doar mii de kilometri la bord, samsarii dau kilometrajul înainte deoarece vânzarea unei mașini cu atât de puțini kilometri ar părea dubioasă. O practică des întâlnită este aceea de a face o mașină “bună” din două sau trei grav avariate, structura desiguranță a mașinii și aliniamentul caroseriei fiind compromise. Cele mai pretabile mașini sunt cele noi și foarte noi, plus cele scumpe – pentru că sunt cele mai profitabile pentru samsari. De asemenea merită reținut că nu există o legislație bine pusă la punct care să trimită la casat mașinile considerate daună totală. Samsarii plătesc pe aceste epave mai mult decât ar plăti centrele de dezmembrări.

Cine vinde epave? Fie direct clienții care tocmai și-au făcut mașina daună totală, fie firmele de asigurări, deoarece legislația le permite. Aceste mașini sunt reparate ieftin și readuse în circulație. Ieftin înseamnă fără a mai ține cont de siguranța structurii mașinii, de airbag-uri, de diverse elemente de caroserie. Reparațiile sunt de suprafața, scopul fiind revânzarea mașinii și maximizarea profitului. Multe mașini daună totală sunt importate. În țările din Vest ele sunt foarte ieftine pentru că se vând doar la dezmembrări și atunci sunt cumpărate pe bucăți – fața de la una, spatele de la alta – și se întroduc în România ca piese (pentru evitarea taxelor), apoi sunt sudate, cosmetizate și vândute. Iată un exemplu aici https://inspectorauto.ro/ro/blog/cum-se-indreapta-lonjeroanele-la-un-bmw-seria-3/ 4. Falsa transparență Unii vânzători au dezvoltat o tehnică a transparenței totale, în ideea în care vor fi atât de credibili încât un eventual cumpărător nu va mai face pașii necesari pentru verificarea temeinică a mașinii. În anunțuri, acești vânzători menționează seria se sașiu (VIN), spun că acceptă orice test autorizat, că sunt reali kilometri și prezintă și cartea service (autentică sau contrafăcută). Sintagme ca “accept orice test”, ”kilometri reali”, ”carte service” din anunțuri sunt des folosite. Evident, printre vânzătorii transparenți și onești se găsesc și mulți impostori. În concluzie, cumpărătorilor le este recomandat sa verifice temeinic mașina și documentele, înainte să dea banii pe ea, și să nu ia de bune textele din anunț, fotografiile frumoase și poveștile vânzătorului.

5. Mașinile furate și furtul de identitate. Potrivit Registrului Auto Român (RAR), cea mai nouă și răspândită tehnică pentru a introduce în piață mașini furate are la bază mașinile de închiriat, rent-a-car. Grupurile infracționale închiriază mașini pe termen mai lung, timp în care diverse documente sunt contrafăcute. Cel mai ușor de falsificat este contractul de vânzare-cumpărare, el neavând elemente de protecție și nefiind standardizat în UE. Mașina va apărea în bazele de date că fiind furată după ce și-a schimbat deja proprietarul o data sau de două ori, în încercarea de a se face pierdută urma respectivului automobil. Pentru că Certificatul de Autenticitate nu mai este necesar la înmatricularea mașinilor deja înscrise în circulație în România, există șanse ca mașinile să fie ”clonate”, utilizând documente de la una și caroseria de la alta. Practica a fost răspândită în România până în anul 2000 și mult diminuată de Certificatul de Autenticitate RAR. Acum, că acesta nu mai este obligatoriu, nimic nu poate garanta că această practică nu va reveni. Cumpărătorii pot cere însă în continuare vânzătorilor Certificatul de Autenticitate (eliberarea lui devenind ”opțională”, din ”obligatorie”).