Fundația Regală Margareta a României a organizat a VIII-a ediție a conferinței naționale „Bune practici pentru o bătrânețe frumoasă”.Evenimentul, organizat cu ocazia Zilei Internaționale a Persoanelor Vârstnice s-a desfășurat la Teatrul Național din București, reunind experți din domeniul senectuții, din sectorul public, privat și ONG-uri. Peste 140 de participanți din toată țara au discutat despre noutăți legislative, statistici, soluții eficiente și inovative pentru îmbunătățirea vieții seniorilor din România.
Alteța Sa Regală Principesa Sofia, membru în Consiliul director al Fundației Regale, a deschis evenimentul, afirmând:
”În această zi specială, când celebrăm Ziua Internațională a Persoanelor Vârstnice, vreau să vă transmit deplina mea apreciere și profundul meu respect pentru cele mai mult de 3,8 milioane de seniori din România (peste 65 de ani). Trebuie să întâmpinăm provocările vârstei cu respect și empatie și, mai presus de toate, să continuăm să dezvoltăm soluții concrete și de durată.”
Topul nevoilor vârstnicilor din România și soluțiile oferite acestora, lansat cu această ocazie, este materialul realizat pe baza datelor colectate prin serviciul social licențiat Telefonul Vârstnicului – 0800 460 001 în cei 9 ani de funcționare și a celor peste 102.000 de convorbiri telefonice.
Potrivit datelor culese în perioada octombrie 2015 – septembrie 2024, dintre cei 19.152 seniori apelanți unici, 7.872 au sunat la Telefonul Vârstnicului din nevoia de a obține informații practice și utile, precum date de contact, adrese ale instituțiilor, informații cu caracter general, dar și direcționări spre resurse din comunitate, cele mai multe persoane fiind din București (2.602), iar cele mai puține din Dobrogea (422) și Banat (414). Nevoia de îngrijire și sprijin practic i-a determinat pe 6.131 de vârstnici să apeleze Telefonul Vârstnicului unde au primit recomandări privind serviciile de îngrijire la domiciliu, informații medicale sau despre centre rezidențiale pentru seniori din comunitatea lor. 3.314 dintre seniori au exprimat nevoia de sprijin financiar și material, cele mai multe solicitări venind din București (909) și din zona Munteniei (677), și au fost îndrumați spre servicii de asistență socială din comunitate, operate de DGAS-uri sau ONG-uri.
1.838 de vârstnici aveau nevoie de sprijin emoțional și au fost îndrumați către serviciul de reapelare săptămânală din cadrul proiectului sau de consiliere psihologică prin telefon sau direcționați către cluburi de seniori din comunitatea lor sau către organizații și asociații. 1.511 persoane simțeau nevoia de a fi activi și de participare socială la vârsta a treia și au fost încurajate să participe la acțiuni de voluntariat, sau activități organizate în cluburile de seniori sau să fie voluntari la Centrele Generații.
50% dintre seniorii care și-au deschis sufletul la Telefonul Vârstnicului au mărturisit că trăiesc singuri și au fost îndrumați către serviciul de reapelare săptămânală din cadrul proiectului, sau consiliere psihologică prin telefon, sau direcționați către cluburi de seniori din comunitatea lor, ori către organizații și asociații.
Telefonul Vârstnicului poate fi contactat gratuit la 0800 460 001, de luni până vineri între orele 08.00 – 20.00 și sâmbăta între 08:00 – 16:00. Și în acest an conferinţa a fost avizată ca program de formare profesională continuă de către Colegiul Naţional al Asistenţilor Sociali, iar asistenţii sociali înscrişi în colegiu primesc două credite profesionale.