Fondul Proprietatea: Statul român riscă să piardă zeci de milioane de euro

greg-konieczny-manager-de-fond-fondul-proprietatea Fondul Proprietatea este foarte îngrijorat de recentul proiect de lege pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor propus pentru adoptare de către Camera Deputaților în data de 7 noiembrie 2016. Fondul considera că acesta va genera pierderi financiare uriașe companiilor de administrare a porturilor și căilor navigabile românești.

“Suntem extrem de îngrijorați de modificările din proiectul legislativ aprobat de Comisia pentru Transporturi si Infrastructură din Camera Deputaților. Considerăm că este unul din cele mai alarmante proiecte legislative din ultimii ani cu impact asupra activității companiilor în care Fondul Proprietatea este acţionar minoritar. Aprobarea acestor modificări legislative de către Parlamentul României este de natură să creeze premisele pentru apariţia unor noi “băieţi deştepţi” în relaţiile comerciale între companiile cu capital de stat şi operatorii privaţi”, a comentat Greg Konieczny, CEO al FTIML și manager de portofoliu al Fondului Proprietatea.

tabel-fondulproprietatea

În plus, Fondul Proprietatea este puternic îngrijorat de amendamentele privitoare la distribuţia profitului către acţionari, stabilirea unui nivel minim al investițiilor, precum și de excepțiile de la Legea 111/2016 privind numirea consiliilor de administrație și conducerii executive în companiile de stat.

Potrivit noilor prevederi incluse în propunerea legislativă, nivelul chiriei pentru terenul portuar și infrastructura concesionate operatorilor va fi stabilit pentru o perioadă de 10 ani la nivelul minim al tarifelor de utilizare a domeniului portuar prevăzute în contractele aflate în vigoare. Având în vedere că în prezent nivelul tarifelor de utilizare a domeniului portuar din anumite contracte pe termen lung este semnificativ mai scăzut comparativ cu valoarea chiriilor la care au fost încheiate recent contracte de închiriere în urma unor licitații publice, Fondul estimează că această prevedere din proiectul de lege va conduce la daune de zeci de milioane de euro pentru companiile de stat afectate si transferul acestor sume in buzunarul operatorilor portuari privați.