ANALIZĂ: Comerțul cu amănuntul a accelerat. Există un nivelul ridicat al încrederii consumatorilor

Datele comunicate recent de Institutul Național de Statistică (INS) indică accelerarea volumului vânzărilor din comerțul cu amănuntul (barometru pentru consumul privat, principala componentă a PIB) în luna noiembrie, potrivit unui raport al Băncii Transilvania. Această evoluție a fost determinată de nivelul ridicat al încrederii consumatorilor, susținut de ameliorarea venitului real disponibil al populației, accelerarea creditării în RON și perioada ofertelor promoționale de dinainte de Sărbători. Astfel, volumul vânzărilor din comerțul cu amănuntul a crescut pentru a doua lună la rând în noiembrie, iar dinamica lunară a accelerat la 1.4% (cel mai bun ritm din ultimele cinci luni). Se notează avansul vânzărilor de bunuri nealimentare cu 3.6% lună/lună.

De asemenea, vânzările de carburanți au urcat cu un ritm lunar de 2.6%. Nu în ultimul rând, componenta bunuri alimentare a crescut cu 0.8% lună/lună. În dinamică an/an volumul vânzărilor din comerțul cu amănuntul a consemnat un avans de 10.5%, cea mai bună evoluție din ultimele trei luni. Se observă accelerarea vânzărilor de bunuri nealimentare, de la 14.1% an/an în octombrie la 16.7% an/an în noiembrie. De asemenea, vânzările de bunuri alimentare au crescut cu 6.4% an/an. Nu în ultimul rând, componenta carburanți a consemnat un avans de 4.8% an/an.

Astfel, în perioada ianuarie-noiembrie 2016 volumul vânzărilor din comerțul cu amănuntul a crescut cu 14.2% an/an, evoluție influențată de o serie de factori: reducerea cotei TVA la alimente și la servicii de alimentație (de la 24% la 9% din 1 iunie 2015), scăderea cotei generale de TVA (de la 24% la 20% începând cu 1 ianuarie 2016), creșterea salariilor (atât în sectorul public, dar și în domeniul privat), nivelul minim istoric al costurilor de finanțare și accelerarea creditării în RON, declinul cotațiilor internaționale la țiței, extinderea rețelelor de supermarket-uri și fiscalizarea mai activă a economiei. Astfel, vânzările de produse alimentare, băuturi, tutun au crescut cu 15.5% an/an la 11 luni, în timp ce componenta bunuri nealimentare a înregistrat un avans de 15.4% an/an. Nu în ultimul rând, vânzările de carburanți au crescut cu 10.3% an/an.