86% dintre români vor să susțină lupta împotriva economiei gri

86% dintre respondentii unui studiu pe tema conștientizării existenței economiei subterane și a atitudinilor față de aceasta, realizat de Ipsos la solicitarea Mastercard în 10 țări din Europa de Est, printre care și România,  afirma ca sunt gata să sprijine acțiunile autoritatilor publice în combaterea economiei gri.

La nivel regional, peste 80% dintre respondenți se opun economiei subterane și ar incuraja dialogul cu guvernele proprii pentru a acționa concret împotriva acestui fenomen.

Totodată, respondenții și-au arătat disponibilitatea de a-și schimba obiceiurile la cumpărături după ce și-au dat seama că plățile cu cardul și păstrarea bonurilor fiscale contribuie la combaterea comerțului fraudulos.

În aproximativ toate țările în care s-a desfășurat sondajul, o pondere mare a cetățenilor sunt conștienți de existența economiei subterane, pe care o percep ca pe un fenomen negativ.

Majoritatea respondenților (69%) înțeleg că economia gri diminuează din fondurile disponibile pentru serviciile publice, precum educația, sistemul public de sănătate sau infrastructura rutieră. Pentru mai mult de 70% dintre respondenți, ascunderea veniturilor față de autoritățile fiscale are un impact negativ asupra creșterii economice, activitate care duce la competiție neloială.

Astfel, peste 80% dintre consumatori ar vedea necesară asumarea de către propriile guverne a unor măsuri care să combată economia subterană și ar încuraja dialogul activ al cetățenilor cu autoritățile (procentajele acestor grupuri solidare cu lupta împotriva economiei subterane variind de la 72% în Polonia la 93% în Bosnia și Herzegovina).

George Simon, Division President pentru Europa Centrală și de Est în cadrul Mastercard, a declarat: „Studiul nostru arată că oamenii din întreaga regiune a Europei Centrale și de Est sunt, de fapt, aliați ai guvernelor în lupta de combatere a economiei subterane. Cu toate acestea, consumatorii nu cunosc faptul că, de cele mai multe ori, propriile lor comportamente de cumpărături pot face diferența. Atunci când realizează legătura dintre înregistrarea plăților efectuate de fiecare cu posibilitatea de a obține beneficii tangibile prin îmbunătățirea serviciilor publice, consumatorii sunt dispuși să își schimbe comportamentul la cumpărături. Astfel, există nevoia să indentificăm acele activități educaționale prin intermediul cărora să creștem gradul de conștientizare al cetățenilor cu privire la rolul pe care aceștia îl au în limitarea economiei subterane. Plățile electronice sunt un mijloc de plată deosebit de eficient în a reduce acest fenomen, de vreme ce consumatorilor le place deja să le folosească și le consideră un mijloc de plată rapid, la îndemână și sigur”.

Respondenții înțeleg că nefiscalizarea unor sume parțiale sau totale ale tranzacțiilor contribuie automat la creșterea economiei subterane. Cu toate acestea, după cum arată și studiul Mastercard, mulți dintre ei nu realizează că propriile obiceiuri de cumpărături pot face cu adevărat o diferență.

Mai mult, nu conștientizează că plățile cu cardul pot să restricționeze în mod semnificativ economia subterană. Doar 37% din totalul respondenților din regiune au putut identifica plata cu cardul în locul plății cu numerar drept un mijloc prin care ar putea să fie redusă economia subterană. În Ungaria, cifra a fost de 13%, cel mai scăzut procent de informare cu privire la acest aspect din Europa de Est.

Cu toate acestea, imediat ce consumatorii își dau seama că propriul lor comportament la cumpărături poate avea un impact uriaș, aceștia sunt dispuși să și-l schimbe.

Aproximativ 80% dintre respondenții din totalul eșantionului regional sunt dispuși să efectueze mai des plăți electronice (de la 60% în Slovenia la 85% în România; 76%, în medie, în regiunea Europei de Est), fiind conștienți de faptul că tranzacțiile electronice și înregistrate contribuie la diminuarea economiei subterane.

De asemenea, aceiași respondenți sunt mai dispuși să-și păstreze bonurile fiscale atunci când are loc o tranzacție (de la 71% în Republica Cehă la 94% în Bulgaria; 86%, în medie, în regiune).