94% dintre clienți se gândesc atent înainte să ia un credit, iar 92% nu împrumută mai mult decât știu că pot rambursa fără dificultăți. Dupa cum releva un studiu Gfk comandat de Provident, 29% dintre respondenții români spun că sunt preocupați de posibilitatea creșterii costului de trai în următorul an și 15% sunt îngrijorați că și-ar putea pierde locul de muncă. De asemenea, 21% dintre ei sunt preocupați de evoluția economiei în următoarea perioadă.
Creșterea costului de trai în următoarea perioadă este pusă de 29% dintre clienții români pe seama creșterii cheltuielilor cu utilitățile, peste media de 17% la nivel european, a costurilor cu locuința, fie că este vorba despre chirii sau despre rate la bancă pentru achiziționarea unei locuințe (15%) și a cheltuielilor cu alimentele (12%). Prin comparație, pentru respondenții din Europa, principalul motiv al creșterii costului de trai este reprezentat de cheltuielile cu chirii sau rate pentru achiziția locuinței (19%) și de cheltuielile cu alimentația (19%).
Totodată, ieșirea la pensie este un factor despre care 12% dintre respondenții din România consideră că le-ar putea afecta nivelul de trai, spre deosebire de media de numai 6% la nivel european, iar 7% dintre ei iau în calcul posibilitatea ca în perioada următoare să primească mai puţini bani din străinătate și, astfel, nivelul de trai să fie afectat.
Românii au un comportament de creditare responsabil, arată studiul GfK UK pentru compania-mamă a Provident Financial România. Cei mai mulți dintre respondenții din România spun că iau în calcul împrumuturile de la bănci sau instituții financiare nebancare în principal atunci când vor să facă îmbunătățiri în locuință (31%), când intervin cheltuieli neașteptate care le pot influența situația financiară (29%) sau cheltuieli medicale (18%), când caută să-și consolideze datoriile (23%), dar și pentru a investi în educația copiilor (5%). 4 din 10 respondenți consideră facil să acceseze un împrumut, nivel similar cu cel înregistrat anul trecut.
Mai mult de jumătate dintre participanții la sondaj din România au declarat că folosesc servicii de credit cu regularitate, însă 64% au împrumutat mai puțin decât suma maximă posibilă. Totodată, 73% dintre respondenți declară că au capacitatea de a plăti confortabil ratele lunare, acesta fiind principalul aspect pe care clienții îl iau în calcul atunci când vor să ia un împrumut (64%), alături de suma totală de rambursat (54%) și de perioada împrumutului (46%).
60% dintre respondenții români la sondaj se declară mulțumiți de nivelul lor actual de trai, cu 8 puncte procentuale mai mulți decât în 2016 și peste media de 53% la nivel european. Mai mult, 66% sunt încrezători că situația financiară personală se va îmbunătăți în următoarele 12 luni, similar cu nivelul de anul trecut (67%), însă peste media europeană de 45%.
60% dintre respondenții români la sondaj se declară mulțumiți de nivelul lor actual de trai, cu 8 puncte procentuale mai mulți decât în 2016 și peste media de 53% la nivel european. Mai mult, 66% sunt încrezători că situația financiară personală se va îmbunătăți în următoarele 12 luni, similar cu nivelul de anul trecut (67%), însă peste media europeană de 45%.