Coface: Tot mai multe companii din Polonia înregistrează întârzieri la plată

Studiul Coface privind plățile confirmă faptul că vânzările pe bază de credit sunt folosite pe scară largă de companiile din Polonia. Deși acordarea de credite a devenit o practică comună, aceasta nu înseamnă că sunt plătite la timp creanțele. Studiul Coface arată că aproape un sfert dintre companiile din Polonia se confruntă cu restanțe care depășesc cu cel puțin trei luni scadențele. În general, creanțele restante ar trebui să scadă – dar nu în mod semnificativ în toate sectoarele. Primul studiu Coface privind experiențele de plată din Polonia a fost realizat într-o perioadă de stagnare temporară în economie. Contribuția mai redusă din investițiile co-finanțate de la UE și incertitudinea sporită a companiilor a dus la contractarea investițiilor în active fixe. Totuși, acest lucru nu a avut efecte devastatoare asupra creșterii generale din Polonia de anul trecut. Coface estimează o creștere a PIB-ului Poloniei de 2,7% în 2016 și estimează că această creștere va fi de 3,1% în 2017.

„Nu doar vânzările pe bază de credit au devenit o practică comună. Din păcate, întârzierile la plată sunt comune pentru afacerile din Polonia”, explică Grzegorz Sielewicz, economist Coface pentru Europa Centrală și de Est. „Majoritatea companiilor din Polonia se confruntă cu întârzieri, iar cele mai mari întârzieri se remarcă în sectoarele construcții și transporturi. Aceste domenii raportează întârzieri la plată de aproximativ 84, respectiv 113 zile – comparativ cu o medie inter-sectorială de 51,5 zile”.

Vânzările pe bază de credit au devenit o practică pe piață și sunt oferite acum de majoritatea companiilor din Polonia. Cu toate acestea, companiile sunt reticente în a aștepta mult timp plățile și predomină în medie perioadele de credit scurte, de până la 30 de zile. Sectoarele transporturi, metale și construcții sunt mai generoase, deoarece oferă perioade de creditare mai lungi. La polul opus, industriile textile – îmbrăcăminte, agroalimentară și retail sunt cele mai restrictive în acest sens. Companiile din Polonia sunt conștiente de riscurile aferente vânzărilor pe bază de credit. Majoritatea companiilor care au participat la studiu au termeni și condiții scrise de afaceri pentru perioadele de creditare. Majoritatea instrumentelor folosite pe scară largă pentru minimizarea riscurilor de plată includ evaluarea situației financiare a clientului, monitorizarea plăților, asigurările de credit și încasarea debitelor.

Studiul Coface arată că două treimi dintre companii au raportat întârzieri de maximum 60 de zile. În același timp, aproape un sfert dintre companiile din Polonia se confruntă cu restanțe care depășesc scadențele cu cel puțin trei luni. Întârzierile mari pot fi deosebit de dăunătoare, deoarece experiența Coface a arătat că aproximativ 80% dintre creanțele restante nu vor fi plătite deloc, dacă întârzierile de plată depășesc șase luni. Aproape 4% dintre companiile din Polonia raportează acest tip de creanțe restante îndelungate. Studiul arată și faptul că alte creanțe restante acumulate reprezintă o parte vizibilă a cifrei de afaceri a companiilor. Una din cinci companii a raportat că aceste restanțe îndelungate reprezintă peste 10% din cifra lor de afaceri. În conformitate cu calculele Coface, media inter-sectorială pentru întârzierile la plată este de 51,5 zile. Cu toate acestea, anumite segmente raportează întârzieri de plată mai mari – în special în domeniul transporturi (112,9 zile) și construcții (83,6 zile). Sectorul retail beneficiază de cele mai scurte perioade, cu o medie de 19,3 zile.

În conformitate cu accelerarea creșterii PIB-ului Poloniei de anul acesta, companiile poloneze estimează condiții de afaceri îmbunătățite și o stabilizare, chiar un declin, al creanțelor restante pe parcursul anului 2017. Majoritatea respondenților studiului consideră că stagnarea de anul trecut a fost una de scurtă durată, 40% estimând că va exista o creștere a vânzărilor în următoarele șase luni și anticipează o profitabilitate mai mare, de până la 54%. În diviziunea sectorială, o îmbunătățire a vânzărilor este estimată în special în sectoarele retail, energetic, textile-îmbrăcăminte și auto. Dimpotrivă, în sectoarele transporturi, metale, IT&C și construcții se estimează vânzări mai mici în următoarele șase luni.

Leave a Reply

Your email address will not be published.