DTZ Echinox: În România, proiectele mari de retail au atins în primele șase luni o rată de ocupare de aproape 100%

bogdan-marcu-partner-retail-agency-dtz-jpgLa finalul lunii iunie 2016, stocul de retail modern din România se ridică de 3,38 milioane metri pătrați. Cea mai mare parte a stocului de retail este reprezentată de mall-uri – 57%, urmată de parcuri de retail – 35% și de galerii comerciale – 8%. Trei proiecte de retail au fost finalizate în semestrul intai (S1) 2016, având o suprafață totală închiriabilă de 69.000 mp: Shopping City Timisoara – faza II, Mercur Craiova și Satu Mare Shopping Plaza. În plus, proiectul Coresi Shopping Resort din Brașov a fost extins cu o suprafață închiriabilă de 14.000 mp. Densitatea spațiilor de retail modern la mia de locuitori în România este de 164 mp la finalul S1 2016. Bucureștiul, cu un stoc de retail modern de 1.12 milioane mp are la finalul S1 2016 o densitate de 595 mp de spații de retail modern la mia de locuitori.

Bogdan Marcu, Partner – Retail Agency: „În a doua jumătate a anului 2016 spații comerciale în suprafață de aproximativ 148.000 mp sunt programate pentru finalizare, 65% dintre acestea fiind localizate în București. În orașele regionale, cele mai importante livrări sunt Shopping City Piatra Neamț și extinderea City Park Constanța, ambele în portofoliul NEPI. Pentru anul acesta estimăm că nivelul de livrări noi de spații de retail modern va fi cu 50% mai ridicat față de 2015. Având în vedere ca în anul 2017 nu sunt programate livrări semnificative de spații de retail modern, coroborat cu creșterea înregistrată în vânzările retailer-ilor, ne așteptăm ca nivelul de chirii să își mențină trend-ul ușor crescător înregistrat în 2016”.

În ceea ce privește cererea, reducerea TVA de la 24% la 20%, a avut un impact pozitiv asupra vânzărilor cu amănuntul, care în S1 2016 au inregistrat o creștere de 16,8% de la an la an. Această performanță a fost stimulată în principal de vânzările de produse alimentare, care au crescut cu 23,5%, vânzările nealimentare înregistrând o creștere de 15,1% în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut. Față de media înregistrată la nivelul Uniunii Europene creșterea vânzărilor cu amănuntul din România a fost de șase ori mai mare.

Leave a Reply

Your email address will not be published.