Proiectul creat de Asociația Techsoup și Microsoft România a ajuns în 2016 la aproape 2000 de elevi de liceu care au participat la evenimente despre tehnologie și mentorat în Iași, Focșani, Onești, Piatra Neamț, Lugoj, Vaslui, Bârlad, Suceava, București și Râmnicu Vâlcea. 650 dintre ei sunt în acest moment mentorați timp de 4 luni de voluntari Microsoft România și lucrează în echipe în care vor exersa construirea de aplicații mobile sau alte proiecte tehnice.
Pasiunea pentru tehnologie este sprijinită pentru al treilea an consecutiv prin programul de mentorat în computer science pentru liceeni Opening Opportunities, organizat de Asociația Techsoup în parteneriat cu Microsoft România, în cadrul programului global Microsoft YouthSpark.
Opening Opportunities este primul program educațional care lucrează cu precădere în regiunea Moldova, a doua cea mai săracă regiune a țării și una dintre cele mai sărace regiuni ale Uniunii Europene, acoperind nevoi ale elevilor și școlilor de informatică din: Suceava, Piatra Neamț, Iași, Focșani, Onești, Vaslui și Bârlad, dar și în București, Râmnicu Vâlcea și Lugoj.
Programul ajută elevii de liceu pasionați de IT să își completeze activitatea din școală cu experiența practică a realizării unui proiect tehnic – website, aplicație sau proiect hardware – împreună cu un mentor cu experiență în domeniul IT. Încă de la debutul programului acum trei ani, principalul partener al proiectului este Microsoft România: peste 50 de specialiști ai companiei lucrează acum cu echipe de până la 12 elevi de liceu pentru 4 luni – în întâlniri fie online, fie offline.
Voluntariatul pentru Opening Opportunities a devenit deja tradiție printre angajații săi și implică mentori din toate departamentele și palierele companiei. În total, peste 150 de angajați Microsoft România au facut voluntariat în proiect, aceasta reprezentând cea mai mare contribuție de muncă voluntară a unei companii IT în România la sistemul educațional autohton, recunoscută prin premiile naționale în 2015 cu Premiul pentru cel mai bun proiect de responsabilitate socială al unei companii mari și Proiectul anului în voluntariat corporatist.
„Opening Opportunities este unul dintre cele mai bine puse la punct programe de voluntariat corporate din țară. Posibilitatea de a mentora elevi de liceu mi-a adus multă satisfacție și m-a ajutat să mă dezvolt personal. Faptul că le-am oferit o perspectivă a ceea ce înseamnă să lucrezi în domeniul IT i-a inspirat pe acesşti elevi să creeze schimbări în tot ceea ce fac,” a declarat Florin Grama, directorul general Microsoft CSS România, el însuși mentor pentru o echipă de 14 elevi din București.
Elevii, de obicei în clasele a 9-a – a 11-a, de la profile reale și nu numai, au ocazia să descopere în practică etapele dezvoltării unui produs tehnic, dar și să-și exerseze roluri ca manager de proiect, manager de produs, programator, designer, marketing și PR – coordonați de mentori Microsoft care au trecut printr-un proces consolidat de training în dezvoltare de produse și mentorat. Mentorii Microsoft sunt ajutați pe tot parcursul drumului de dezvoltare de mentori tehnici din echipa Microsoft Developer Experience și de echipa Opening Opportunities.
Opening Opportunities continuă să crească în impact de la an la an, încă de la prima ediție din 2013. Începând cu anul şcolar 2016 – 2017, programul a ajuns la aproape 2000 de elevi din 10 localități, prin intermediul celor 15 evenimente de lansare organizate pe parcursul a doar 3 săptămâni.
Din participanții la aceste evenimente, 650 de elevi lucrează acum, timp de 4 luni, alături de mentorii Microsoft la dezvoltarea proiectului lor, pe care va trebui să îl prezinte public până la finalul lunii ianuarie 2017.
„Educația IT poate democratiza accesul la oportunități pentru elevii din zone dezavantajate ale României. Are impact pentru că domeniul IT este unul puternic meritocratic în sensul clasic al cuvântului – ești bun, ești recompensat. Ce vrem noi și Microsoft să facem să se întâmple este ca acești copiii buni, dar care învață în zone care poate le oferă mai puține oportunități – în Bârlad sau Vaslui, Onești, Piatra Neamț sau Râmnicu Vâlcea, să ajungă să beneficieze de suport care să îi ajute să depășească acest dezavantaj economic obiectiv. De la an la an, reușim să ajungem la tot mai mulți elevi și să le oferim o experiență din ce în ce mai formativă,” a punctat Elena Coman, director de programe al Asociației Techsoup.
În plus, mentorii sunt ajutați atât de rețeaua de biblioteci publice prin Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România – ANBPR, dar și de profesorii de informatică din programul Predau Viitor.
„Atunci când am citit aplicațiile elevilor am încercat să mă întorc în timp, pentru a-mi aminti ce anume mă motiva pe mine și cum mi-aș putea da seama de motivația lor pentru acest proiect dintr-un paragraf de text. Tocmai de aceea i-am rugat pe elevi să îmi trimită un „CV” pe baza cărora am selectat echipa. Cea mai mare provocare a fost pentru mine apoi să vorbesc în fața elevilor și să le trezesc interesul pentru acest proiect. Din experiența de până acum am învățat că dacă reușești să aduni elevi motivați și dornici de a asimila cunoștinte noi, rezultatul proiectului va fi un lucru extraordinar,” ne-a spus Vlad Rugiubei, Technical Support Manager în cadrul Microsoft România la doar 24 de ani și voluntar pentru prima oară în cadrul proiectului.
Vlad mentorează o echipă de 9 elevi din Iași, iar împreună lucrează la o aplicație de desktop care să ajute elevii să vizualizeze și să învețe mai ușor chimia organică. După ce s-au cunoscut la evenimentul de lansare al proiectului organizat în parteneriat cu Biblioteca Județeană Gheorghe Asachi Iași, Vlad nu doar ca a discutat cu ei periodic online, dar s-a și reîntors în Iași pentru a petrece mai mult timp cu acești elevi.
„Am fost extrem de uimită și în același timp încântată să văd că la grupul meu (n.r. din Focșani) am primit și înscrieri de la 6 elevi din Iași, elevi care au reușit să mă cucerească de la primul call de skype. … Am simțit în primul rând că trebuie să fac tot ce îmi stă în putință să îi ajut să își finalizeze proiectul cu succes. În același timp, m-am simțit un pic nostalgică deoarece m-am regăsit în câțiva dintre elevii aplicanți, doar că mi se pare că ei spre deosebire de mine știu mult mai bine ceea ce vor de la viața și cariera lor”, a povestit Mirabela Voicu, Delivery Program Manager la Microsoft.
Deși nu are pregătire tehnică, Mirabela este pasionată de tehnologie de multă vreme, iar acum ajută 2 echipe de elevi în Focșani și Iași să creeze noi produse. Lucrează împreună la două idei de jocuri pentru mobil.